Elisabeth Schilling

© Bohumil Kostohryz

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« Elisabeth Schilling crée des danses au-delà de la danse. Avec une équipe internationale et à travers différentes collaborations, elle conçoit des projets transdisciplinaires entre le mouvement, le design, les arts visuels et plastiques et la musique, faisant danser les disciplines entre elles et les unes avec les autres. De cette façon, la danse contemporaine se produit dans des espaces de danse établis ainsi que dans des lieux inhabituels. Ainsi, les productions tournent aussi bien dans les métropoles européennes que dans des zones plus rurales, dans des théâtres clandestins, des musées, des galeries, des salles de concert, des bâtiments historiques et des espaces publics. La danse est ainsi, presque en passant, rendue accessible à un nouveau public. Parallèlement, une part importante de son travail consiste en différents formats d’apprentissage créatif. Pour chaque production, elle élabore un programme à l’intention de différents publics, allant de discussions spécialement conçues avec le public après les représentations à des ateliers d’accompagnement, des symposiums et des catalogues. »

Formation

Elisabeth Schilling a étudié au Conservatoire du Dr Hoch à Francfort-sur-le-Main ainsi qu’au Conservatoire de musique et de danse Trinity-Laban (BA Dance Theatre) à Londres et à la London Contemporary Dance School (MA Contemporary Dance).

Collaborations

Elisabeth a collaboré avec les artistes suivants dans les domaines de la musique, des arts visuels, du design, de la danse et du théâtre : Phil Niblock, Anna Parkina, Cathy Krier, Andreas Papapetrou, Simone Mousset, Nina Kupczyk, Anne Simon.

Elisabeth has received numerous choreographic commissions from multiple art institutions such as museums, galleries, concert halls, youth companies and festivals: for example Orolis Oram (as part of The Dying Swan Project) by Gauthier Dance (2021),  White in White (2019) for Museum of Applied Art, Frankfurt / Main, Peer Gynt (2019) for Philharmonie Luxembourg, Anthem Moves (2019) for Cooper Gallery, Dundee, Two Dances for Phil Niblock (2017) for Tate Gallery of Modern Art (for Tate Live) London,  Desmotes (2017) for Faneromeni Festival Nicosia, Pan Oscillate (2015) for WUK, Vienna, KINDL, Berlin and zeitraumexit, Mannheim (with schaitlcosta), Tree (2015) for DACI Copenhagen, Zwischenzeiten, (2013) for Scottish Dance Theatre Creative Learning Dundee, Grenzverschiebungen (2013) for TEAK Helsinki, Unbeschriebenes Blatt (2011) for International String Quartett Festival / Maritime Museum / TrinityLaban London.

Her work has been shown in institutions like Saatchi Gallery, London, Whitechapel Gallery, London, MUDAM, Luxembourg, Kunstfest Weimar, Philharmonie Luxembourg, Dag van de Dans, Brussels and The Place, London, The Byre Theatre, St. Andrews, Hunterian Art Gallery, Glasgow, Dovecot, Edinburgh, National Maritime Museum, London, Danshallerne, Copenhagen (DACI) amogst others.

Elisabeth’s current work HEAR EYES MOVE. Dances with Ligeti, co-produced by Grand Théâtre de la Ville de Luxembourg, Kunstfest Weimar and Moselmusikfestival and furthermore supported by Philharmonie Luxembourg and TROIS C-L Luxembourg   choreographically interprets the 18 Etudes pour Piano by György Ligeti.

The COVID-19 inspired dance score Invisible Dances: Art after Lockdown’ is currently being performed 38 times in 19 countries across the globe with over 160 creatives involved.

Her work FELT (**** The Herald / The Scotsman) was created in 2019 and is currently on tour through Europe with over 20 performances in 5 countries. The work is touring a variety of venues including historic museums, white cube galleries (Hunterian Art Gallery Glasgow or Dovecot Edinburgh), black box theaters (The Byre St Andrews) and several multi-arts institutions in rural as well as urban areas. FELT is accompanied by a publication. The educational program surrounding FELT has been attended by over 250 participants of all ages to date.

Elisabeth’s work SIXFOLD toured with critical acclaim from the Shetland Islands to Cyprus with over 50 performances in 12 countries. SIXFOLD equally toured  a variety of venues – from Europe’s capitals to its most rural areas. The educational program surrounding SIXFOLD has been attended by over 350 participants of all ages.

Pièces disponible à la tournée

2020 | HEAR EYES MOVES. Dances with Ligeti

2019 | FELT
https://vimeo.com/328584361

Awards

Elisabeth has won several awards: Dance Umbrella (‘Young Spark’), Bolzano Danza and AWL Mainz. Most recently, Elisabeth was nominated for a Fellowship at The Centre for Ballet and the Arts / New York University.